Adat Cukur Jambul Amalan Bidaah Masyarakat Melayu


AMALAN cukur jambul kebiasaannya diadakan sempena menyambut kehadiran orang baru dalam keluarga. Berpandukan kepada syariat Islam, istilah cukur jambul sebenarnya tidak wujud dan selari dengan sunah Nabi Muhammad s.a.w.. Malah amalan ini juga dipercayai berasal daripada kepercayaan masyarakat India yang beragama Hindu.

Dalam Islam, Rasulullah s.a.w. bersabda, “Tiap-tiap anak itu tergadai dengan akikahnya yang disembelih untuk dia ketika hari ketujuh dan dicukur, lalu diberi nama.” (Riwayat Ahmad dan disahkan oleh Turmudzi)

Berdasarkan kepada hadis ini, ulama menyatakan bahawa Rasulullah s.a.w. menggalakkan umat Islam yang dikurniakan cahaya mata supaya melakukan akikah pada hari ketujuh. Kemudiannya, daging akikah tersebut diagih-agihkan kepada golongan fakir miskin.

Mengikut sunah, apa yang dilakukan oleh Baginda kepada cucunya, Hasan dan Husin, apabila jatuh hari ketujuh diadakan akikah adalah memberikan nama dan mencukur rambut mereka berdua. Rambut tersebut ditimbang dan disamakan dengan nilai perak dan kemudiannya disedekahkan kepada fakir miskin. Bagaimanapun, ulama hari ini menyatakan, emas boleh digunakan bagi menggantikan perak. Bahkan, mengikut Islam juga, pada hari ketujuh akan dilakukan tahnik, jelas Pegawai Agama Istana Negara, Datuk Abu Hassan Din al-Hafiz.

Menurut beliau, amalan tahnik adalah memasukkan sesuatu yang manis seperti manisan madu lebah atau buah tamar yang dihancurkan dan memalitkannya ke lelangit bayi. Sebaliknya, cecair manis hanya disapukan ke bibir bayi dan bukannya ke dalam mulut sebagaimana yang disunahkan oleh Rasulullah s.a.w..

Islam menggalakkan amalan mencukur rambut bayi sehingga botak supaya segala kekotoran yang keluar daripada rahim dapat dibuang dan membolehkan rambut baru tumbuh dengan sihat.

Sebahagian masyarakat Islam hari ini tidak mencukur rambut anak-anak hingga botak sebaliknya mengadakan upacara cukur jambul sebagai adat dan tradisi yang telah dilakukan sejak turun temurun. Tambah mengelirukan, rambut yang digunting itu dimasukkan ke dalam buah kelapa.

Memandangkan terdapat beberapa perkara yang jelas bertentangan dengan ajaran Islam, maka ulama berpendapat, mengamalkan adat cukur jambul adalah bidaah dan khurafat. Paling menyedihkan apabila terdapat segelintir umat Islam yang cuba menghidupkan kembali kepercayaan seperti ini.

“Mengikut sesetengah pendapat, amalan cukur jambul adalah tradisi dan kepercayaan yang dilakukan oleh masyarakat India seperti menggunakan buah kelapa. “Soalnya, kenapa menggunakan buah kelapa? Apakah relevan amalan sebegini dengan masyarakat Islam?” kata beliau.

Selain amalan-amalan di atas yang bertentangan dengan syariat agama, kesilapan yang turut dilakukan ibu bapa hari ini ialah akikah atau cukur rambut dilakukan setelah bayi berusia beberapa bulan. Majlis tersebut turut disertai dengan adat berendoi di mana buaian dihias dengan bunga-bungaan dan perhiasan lain.

Menurut Abu Hassan, upacara cukur rambut tidak perlu disertakan dengan marhaban atau berzanji. Ia memadai dengan bercukur rambut sahaja. Melainkan jika ia diadakan pada hari akikah, bolehlah diadakan jamuan.

“Tetapi kadang-kadang disebabkan rasa gembira dengan kehadiran orang baru dalam keluarga, kita mengadakan majlis secara besar-besaran hingga menampakkan unsur-unsur kemewahan. Perbuatan ini tidak menjadi kesalahan asalkan niat dan tujuan diadakan adalah ikhlas kerana Allah s.w.t.. Cuma dibimbangi sekiranya ia bertukar menjadi riak, maka ia adalah menjadi satu kesalahan,” ulas beliau mengenai kecenderungan masyarakat hari ini yang gemar mengadakan majlis cukur jambul secara besar-besaran.

Masyarakat Islam harus faham bahawa sesuatu amalan yang dilakukan sama ada yang sudah menjadi tradisi dan kebiasaan tanpa bersumberkan nas atau dalil yang sah perlu ditolak. Apatah lagi apabila ia dikaitkan dengan kepercayaan dan tradisi agama lain.

Kebanyakan amalan yang dijadikan adat bagi orang Melayu dipercayai berasal daripada kepercayaan masyarakat India yang sekian lama diamalkan di negara ini. Berpandukan kepada sejarah, sebelum kedatangan Islam ke Tanah Melayu, penduduk asal negara ini ketika itu menganut agama Hindu.

Antara adat yang tidak boleh dipisahkan oleh masyarakat Melayu ialah persandingan dan menepung tawar pengantin ketika majlis perkahwinan. Walaupun Islam tidak melarang tetapi dari segi perlaksanaannya ia tetap bertentangan dengan syariat agama. Contohnya, menghiaskan pengantin dan ditambah dengan pelamin yang berhias bunga-bungaan dan sebagainya. Kemudian, pengantin diletakkan di atas pelamin dan diadakan upacara merenjis dan menepung tawar. Malah pengantin perempuan pada hari ini juga cenderung melukis pelbagai bentuk dan corak pada tangan mereka sedangkan ia jelas bertentangan dengan hukum Islam yang melarang sebarang lukisan dilakukan pada anggota badan.

“Sebenarnya terlalu banyak adat dan tradisi yang bertentangan dengan syariat tetapi masih tetap diamalkan oleh masyarakat Melayu. Sepatutnya semua perkara bidaah ini harus dihentikan demi menjamin kesejahteraan ummah. “Justeru, demi kebaikan bayi yang dilahirkan supaya menjadi manusia yang berguna kelak, tidak seharusnya mereka didedahkan dengan perkara khurafat dan bidaah sejak masih kecil,” tegas beliau.

Adat cukur jambul:

Adat ini dilakukan pada hari ketujuh selepas bayi dilahirkan. Untuk menjalankan upacara tersebut beberapa kelengkapan disediakan iaitu sebuah dulang berisi tiga mangkuk atau piring yang berisi air tepung tawar, beras kunyit dan bertih.

Sebiji kelapa muda dipotong bahagian kepalanya dengan potongan berkelok-kelok siku seluang untuk dijadikan penutup. Airnya dibuang dan diganti dengan sedikit air sejuk. Kemudian kelapa yang dihias dengan lilitan rantai emas atau perak disekelilingnya diletakkan di dalam sebiji batil. Kesemua rambut bayi yang dicukur akan dimasukkan ke dalam kelapa. Akhirnya kelapa tersebut di tanam di sekitar halaman rumah bersama sepohon anak kelapa atau seumpamanya sebagai memperingati masa anak itu dilahirkan.

Lazimnya, semasa adat ini dijalankan akikah turut diadakan. Dari segi syarak, akikah membawa pengertian menyembelih ternakan pada hari ke tujuh selepas anak dilahirkan. Akikah sunat dilakukan pada hari ketujuh kelahiran iaitu boleh dijalankan serentak dengan adat mencukur rambut dan adat memberi nama. Namun ia juga boleh dilakukan pada hari yang lain.


|

Read Users' Comments ( 0 )

Lancer VS Inspira





|

Read Users' Comments ( 0 )

Salam Aidilfitri



|

Read Users' Comments ( 2 )

Surat dari GAZA



Ummu Taqi, seorang ummahat dari Gaza, Palestina diwawancarai oleh Islam Channel beberapa waktu lalu. Setelah wawancara, Ummu Taqi menulis sebuah surat dalam bahasa Arab yang kemudian diterjemahkan ke dalam bahasa Inggris, surat ini ditujukan kepada kaum Muslimin di seluruh dunia. Berikut isi suratnya:

Assalamualaikum,

Saudara dan saudari yang saya sayangi, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengirimkan pesan dari para muslimah di Gaza. Silakan dengarkan situasi kami dan beritahu semua orang.

Situasi yang kami hadapi sangat mengerikan namun iman kami alhamdulillah kuat, walaupun kami tidak memiliki air, dan jika pun ada air itu tercemar dan kami tidak memiliki uang untuk membeli air mineral. Ketika kami punya uang, para penjual air berkata bahwa terlalu berbahaya bagi mereka sendiri untuk berjalan keluar dan mendapatkan pasokan air yang baru. Kami tidak memiliki gas, dan bahkan sama sekali tidak ada selama empat bulan terakhir. Kami memasak makanan kecil yang kami miliki dalam api yang kami bikin sendiri.

Orang-orang kami telah kehilangan semua pekerjaan mereka. Mereka menghabiskan hari-hari mereka di rumah sekarang. Suami saya seharian hanya pergi dari satu tempat ke tempat lain hanya untuk mencari air. Dia biasanya kembali dengan tangan kosong. Tidak ada sekolah, tidak ada bank, hampir tidak ada rumah sakit yang terbuka. Kami selalu sadar bahwa hidup kami sangat riskan walaupun ada di ruangan apalagi di luar. Mereka (Israel) memberi kami jam malam antara pukul 01.00 sampai dengan- 04:00 dini hari. Pada jam itulah kami boleh keluar, dan Israel berkata "silakan cari pasokan untuk kalian," tapi itu adalah dusta.

Kami makan nasi dan roti hanya satu kali dalam satu hari. Daging dan susu adalah sebuah kemewahan. Mereka menggunakan bahan kimia di daerah-daerah yang berada di perbatasan.

Kami diberitahu bahwa orang-orang berdemonstrasi di seluruh dunia. Masya Allah. Kenyataan bahwa kalian pergi ke kedutaan besar dan meninggalkan rumah kalian, membuat kami merasa bahwa kami tidak sendirian dalam perjuangan ini.

Tapi kemudian kalian bisa pulang ke rumah dan mengunci pintu kalian. Kami tidak bisa melakukan itu. Saya harus meninggalkan rumah saya di lantai dua setiap malam dan tinggal dengan kakak saya di lantai dasar. Jika ada serangan, dari lantai dasar, kami bisa pergi lebih lebih cepat.

Ya, kami lelah. Ketika kami mendengar roket dan bom dan melihat pesawat yang terbang terlalu dekat dengan gedung kami, saya berteriak dengan anak saya yang masih kecil dan suami saya merasa tak berdaya.

Dalam semua ini tidak ada satu pun selain Allah (swt) yang dapat menyelamatkan kami. Tetapi ummah juga bertanya-tanya dimana tentara, dimana kemenangan itu? Jangan lupakan kami karena kalian semualah yang kami miliki sekarang. Sumbangan kalian sama sekali tidak sampai kepada kami, dan ketika Israel membuka perbatasan, sumbangan itu hanya untuk beberapa gelintir saja. Teruslah beramal karena Allah dan berdoa bahwa kemenangan akan segera datang, insyaAllah.

Wassalam,

Ummu Taqi.


|

Read Users' Comments ( 0 )

Kisah Si Google Terjemahan...


Assalamualaikum.

Kadang-kala aku rasa macam nak berguling-guling je dalam library ni. Kalo hari-hari aku buat macam ni, maunya putus urat kentut aku dek kerana menanggung beban ketawa yang tak berkesudahan.

Al-kisahnya untuk pengetahuan semua cerita ini mengenai Google Translate. Kepada yang tak mengetahui, Google Translate ni fungsinya adalah sebagai kamus dwi-bahasa online. Korang boleh google makna-makna perkataan yang korang nak dalam bahasa lain. Amat berguna kepada mereka yang poyo nak menaip blog dalam bahasa Inggeris. Hahaha.

Tadi ada satu idea bodoh berlegar dalam kepala hotak aku. Aku rasa nak buat sket terjemahan email yang aku dapat daripada one of my colleagues. Emailnya berbunyi begini:

Dear all,

Please take note that tomorrow we will have a corporate video shoot starting 7am to 6pm. The first venue will be at the gallery. Vicky is calling all the students to be at the gallery at 7.30am. Some Student Ambassadors will be on stand by to assist.

Between 10am to 10.45am - we need an admin staff (Alice) to be on stand by for the shoot at Student Centre. At 11.45am - we need the sculpture room to be ready (Queenie please prepare enough sculpture for the shoot, assisted by the librarians)

At 2.30pm to 3.15pm, we will need to shoot one of the classrooms (lecturers, please take note that we will disturb your lectures for a short while). At 4.15pm to 6.15pm - we need to shoot the broadcasting studio. Mr. Loong please prepare/ set up all the Photography and Broadcast Equipments for the shoot.

Jadi korang summer tau tak apakah balasan Encik Google Translate Bin Google Dot Com ni ket aku. Sila ikuti respons beliau:

Sayang semua

Sila perhatikan bahawa besok kita akan memiliki sebuah video syarikat mula menembak 07:00-06:00. Tempat pertama akan di media. Vicky memanggil semua pelajar berada di galeri di 07:30. Beberapa Duta Mahasiswa akan stand by untuk membantu.

Antara 10:00-10:45 - kami memerlukan kakitangan admin (Alice) harus stand by untuk menembak di Pusat Pelajar. Pada 11:45 - kita perlu ruangan patung untuk siap (Queenie sila menyiapkan patung cukup untuk menembak, dibantu oleh pustakawan)

Pada 14:30-3:15, kita perlu menembak salah satu ruangan kelas (pensyarah, berharap perhatikan bahawa kami akan mengganggu kuliah anda untuk sementara waktu). Pada 16:15-6:15 - kita perlu menembak studio penyiaran. Mr Loong sila menyiapkan / mengatur semua Fotografi dan Peralatan Broadcast untuk menembak.



|

Read Users' Comments ( 2 )

6 perkara yang ALLAH sembunyikan

Allah SWT selesai menciptakan Jibrail as dengan bentuk yang cantik, dan Allah menciptakan pula baginya 600 sayap yang panjang , sayap itu antara timur dan barat (ada pendapat lain menyatakan 124, 000 sayap). Setelah itu Jibrail as memandang dirinya sendiri dan berkata:

"Wahai Tuhanku, adakah engkau menciptakan makhluk yang lebih baik daripada aku?"

Lalu Allah swt berfirman yang bermaksud.. "Tidak" Kemudian Jibrail as berdiri serta solat dua rakaat kerana syukur kepada Allah swt. dan tiap-tiap rakaat itu lamanya 20,000 tahun. Setelah selesai Jibrail as solat, maka Allah SWT berfirman yang bermaksud.

"Wahai Jibrail, kamu telah menyembah aku dengan ibadah yang bersungguh-sungguh, dan tidak ada seorang pun yang menyembah kepadaku seperti ibadat kamu, akan tetapi di akhir zaman nanti akan datang seorang nabi yang mulia yang paling aku cintai, namanya Muhammad.Dia mempunyai umat yang lemah dan sentiasa berdosa, sekiranya mereka itu mengerjakan solat dua rakaat yang hanya sebentar sahaja, dan mereka dalam keadaan lupa serta serba kurang, fikiran mereka melayang bermacam-macam dan dosa mereka pun besar juga. Maka demi kemuliaannKu dan ketinggianKu, sesungguhnya solat mereka itu Aku lebih sukai dari solatmu itu. Kerana mereka mengerjakan solat atas perintahKu, sedangkan kamu mengerjakan solat bukan atas perintahKu."

Kemudian Jibrail as berkata: "Ya Tuhanku, apakah yang Engkau hadiahkan kepada mereka sebagai imbalan ibadat mereka?" Lalu Allah berfirman yang bermaksud. "Ya Jibrail, akan Aku berikan syurga Ma'waa sebagai tempat tinggal..."

Kemudian Jibrail as meminta izin kepada Allah untuk melihat syurga Ma'waa.

Setelah Jibrail as mendapat izin dari Allah SWT maka pergilah Jibrail as dengan mengembangkan sayapnya dan terbang, setiap dia mengembangkan dua sayapnya dia boleh men empuh jarak perjalanan 3000 tahun, terbanglah malaikat Jibrail as selama 3000 tahun sehingga ia merasa letih dan lemah dan akhirnya dia turun singgah berteduh di bawah bayangan sebuah pohon dan dia sujud kepada Allah SWT lalu ia berkata dalam sujud:

"Ya Tuhanku apakah sudah aku menempuh jarak perjalanan setengahnya, atau sepertiganya, atau seperempatnya?"

Kemudian Allah swt berfirman yang bermaksud. "Wahai Jibrail, kalau kamu dapat terbang selama 3000 tahun dan meskipun aku memberikan kekuatan kepadamu seperti kekuatan yang engkau miliki, lalu kamu terbang seperti yang telah kamu lakukan, nescaya kamu tidak akan sampai kepada sepersepuluh dari beberapa perpuluhan yang telah kuberikan kepada umat Muhammad terhadap imbalan solat dua rakaat yang mereka kerjakan....."

Marilah sama2 kita fikirkan dan berusaha lakukan...

Sesungguhnya Allah S.W.T telah menyembunyikan enam perkara iaitu:

* Allah S.W.T telah menyembunyikan redha-Nya dalam taat.
* Allah S.W.T telah menyembunyikan murka-Nya di dalam maksiat.
* Allah S.W.T telah menyembunyikan nama-Nya yang Maha Agung di dalam Al-Quran.
* Allah S.W.T telah menyembunyikan Lailatul Qadar di dalam bulan Ramadhan.
* Allah S.W.T telah menyembunyikan solat yang paling utama di dalam solat (yang lima waktu).
* Allah S.W.T telah menyembunyikan (tarikh terjadinya) hari kiamat di dalam semua hari.



|

Read Users' Comments ( 0 )

The Evil Ultraman Belial


Ultraman Belial, was an ultraman that was imprisoned long ago by the Ultraman King.

Belial has access to the Giga Battle Nizer, a device similar to those from the Ultra Galaxy series which gives him the power to control one hundred Ultra Monsters which he uses to attack the Land of Light in Nebula M78, the home of all Ultramen.

Ultraman Belial was actually corrupted by Reiblood Seijin, which turned him evil. Ultraman Belial is also a very capable Ultra, capable of taking on many Ultraman at once.


Source: http://godzilla.wikia.com/wiki/Ultraman_Belial



|

Read Users' Comments ( 0 )

Kuasa Mutlak SUAMI dan IBU

Hanya ada dua orang yang mempunyai kuasa ini. SUAMI dan IBU. Kuasa suami keatas isteri dan kuasa ibu keatas anak2. Kuasa Mutlak ini sungguh besar ertinya disisi agama Islam sehingga seseorang itu akan dimurkai Allah sekiranya dia menyakiti hati dua golongan tadi. Sebagai contoh; seorang isteri yang melukai hati suaminya walau sedikit akan berdosa besar (bukan dalam kes terkecuali) begitu juga anak2 terhadap ibunya

Kalau isteri - bayangkan seorang isteri yang secara tidak sedar menyakiti hati suaminya dan tidak meminta maaf. Isteri tersebut akan terus berdosa dan sekiranya dia hamil, anak tersebut akan dikandung didalam badan yang berdosa. Besar kemungkinan anak tersebut akan mendapat banyak sifat2 yang tidak baik dan seterusnya anak itu lahir dan membesar dan menjadi dewasa dan membawa sifat2 yang tidak elok itu kedalam zuriatnya. Tambahan pula dalam keadaan berdosa bagaimana doa2nya akan diterima Allah? Tanpa doa yang diterima, apalagi daya kita untuk mendapat kebahagiaan?

Kalau anak-anak cukup senang untuk mendapat dosa. Terguris sahaja hati ibunya oleh kata2 atau perbuatan maka anak tersebut akan berdosa. Yang paling ditakuti dosa tersebut tidak disedarinya. Sekiranya anak tidak meminta ampun maka dosa tersebut akan terus dipikul. Kesanya, doa2 anak tersebut tidak diterima Allah, ibadatnya tidak mendapat pahala, hidupnya akan tidak mendapat berkat dll. Akhirnya anak akan mendapat berbagai balasan dari Allah dibumi lagi.

Cerita - Kita sering ditakutkan oleh para ustaz tentang cerita bagaimana dua orang pemuda yang solleh mendapat seksaan Allah dizaman Nabi saw. Yang seorang sebab dia TAK SEDAR menyakiti ibunya apabila habuk yang disapu terkena ibunya TANPA DISEDARI. Dan yang seorang lagi kerana TANPA DISEDARI dia menyakiti hati ibunya kerana mengutamakan isterinya. Ke dua2 diseksa oleh Allah sehingga nabi memerintahkan kedua ibu tadi mengampunkan anak2nya.

Ustaz kata cerita tersebut menyuruh kita sentiasa taat kepada ibu. Sebenarnya itu hanyalah setengah dari pengajaranya. Ada lagi setengah - IBU mesti tahu kuasa yang diberi kepada mereka. Oleh itu IBU MESTI MENGAMPUNKAN ANAKNYA SETIAP MALAM samada anaknya meminta atau tidak dan begitu juga dengan SUAMI MESTI MENGAMPUNKAN ISTERINYA SETIAP MALAM samada isteri meminta atau tidak. Cerita tersebut mengajar kita bahawa sebagai IBU kita mempunyai satu kelebihan yang besar keatas anak2 kerana berdasarkan cerita itu tidak mungkin pemuda2 tersebut sedar akan kesalahan mereka. Kalau dah tak sedar, bagaimana pula ingin meminta ampun.

Seorang suami dan ibu MESTI tahu akan KUASA MUTLAK ini dan kuasa ini hendaklah dijaga dengan baik. InsyAllah bermula dari satu keluarga yang mana suami memaafkan isteri dan ibu memaafkan anak, maka lahirlah satu masyarakat yang mendapat berkat dari Allah, sentiasa dibawah lindunganNya dan menjadi umat Islam yang menghayati Islam.

Ingatlah seorang ISTERI (wanita) mesti taat kepada SUAMInya (lelaki). Si SUAMI (lelaki) mesti taat kepada IBUnya (wanita). Isteri akan menjadi ibu yang akan melahirkan anak yang akan menjadi suami (anak lelaki) dan juga isteri (anak perempuan) dan seterusnya mereka akan melahirkan pula bakal2 suami dan isteri. Jadi tidak ada yang ketinggalan. Semuanya akan merasa mempunyai KUASA MUTLAK. Tetapi yang penting bukanlah 'mempunyai' tetapi MESTI menggunakan dengan bijak.

CREDIT: http://buaya-merah.blogspot.com/



|

Read Users' Comments ( 0 )

Styleislam - Melih Kesmen


These days, while walking in the streets of any major European town it is quite likely you may come across a young Muslim wearing a T-shirt bearing an interesting messages: "Read Quran, charge your iman" or "I love my Prophet -- Mohammed." These are only two of the many interesting messages a young German citizen of Turkish descent has been trying to spread using the T-shirts of his own making.

You are likely to see these messages not only on T-shirts but also on bags, mugs, mouse pads and even bibs. Other messages include, "Keep smiling, it's sunnah," "Terrorism has no religion," "Drop love, not bombs," "Worship the Creator, not the creation," "Hijab supporter," "Make Çay not War," "Go halal," and "Ummah: be a part of it." All these and more are available on StyleIslam.com, the Web site of designer, 33-year-old German-born Turk Melih Kesmen.


When cartoons insulting Islam and the Prophet Mohammed hit the headlines around the world, his first reaction was to design a T-shirt with the message, "I Love My Prophet -- Mohammed" and hit the street in London. Upon seeing the great positive reaction he received -- peppered with the few verbal assaults he had anticipated -- he began brainstorming possible ways of spreading Islam's message through a more contemporary and esthetically appealing manner, and came up with slogan-bearing T-shirts.


"We aim to interact with people around us through the messages written on the T-shirts. Basically, we call on non-Muslims to learn about Islam not from the Western media, but from the very people they walk past in the street every day," Kesmen explained, adding that this street fashion aims to present the message in a more appealing way to the youth of Europe.

Little did he guess that that first T-shirt would turn out to be a milestone in his life. What made Kesmen design that T-shirt, however, was not limited to a single incident. Born into a Turkish family in Germany, Kesmen's life was already full of contradictions and ordeals that would soon encourage him to employ extraordinary methods to express himself. In his childhood and early youth, he suffered a sort of "alienation" complex because his hair was not blond, his name not Hans, and myriad other differences between him and the other kids in school such as his eating a sucuk (Turkish garlic sausage) sandwich in class during lunch, while most of the others had chocolate spread in their bread. One day being different suddenly became being cool, however: on that particular summer day, early in June, he came to physical education with a pair of knee-high wrestling shoes, handed down from his elder brother. He was afraid to take them out of his bag for fear of being ridiculed. But when he eventually did and put the shoes on something unexpected happened: All the kids started to stare at this new sports gear with an expression of admiration on their faces. His friends even asked where they could buy a similar pair. That moment, he said, turned all his fears into self-confidence and made him realize that he, as the son of a Muslim Turkish family, also had many advantages over German kids.

Kesmen initially took up graffiti to express his artistic bent, and started pouring a stream of consciousness onto walls, and even train cars, not concerned with conveying any specific message. But when he turned 16, his Islamic sensitivity started haunting him, cautioning against painting walls that did not belong to him and without the permission of their owners. He realized that his graffiti was not lawful either outwardly or inwardly. So he turned from painting walls to designing T-shirts, with the help of equipment given him by his brother, Ufuk.

This was the story until the cartoon crisis. While many set about showing harsh reactions to the blasphemous cartoons, Kesmen sought milder and esthetically more appealing ways to voice his reaction. He came up with "I Love My Prophet" written in the Latin alphabet and "Mohammed" written in Arabic. And with the T-shirt's first outing in London, what he was soon to name "StyleIslam" was born.


'We urge people to think'

The religion of Islam is a very balanced one in many respects, said Kesmen, and he wants to make people take a different approach to it through his stylized Islamic motifs. In his workshop -- alongside six other people, four of whom wear a headscarf -- he designs items such as T-shirts, buttons, bags, mugs, sweatshirts and bibs and markets them on his Web site.

When we asked him whether he felt Westerners might find his messages provocative -- given that some of the messages include, "Hijab: My Choice, My right, My Life," "Salah, Always get connected," "Mecca," and "Jesus was a Muslim" -- Kesmen, who studied graphic design in Dortmund for one-and-a-half years, said: "Like Muslims, non-Muslims should ask these questions to themselves. Some claim that we provoke them with these T-shirts. But such people are either completely ignorant of Islam or prejudiced. I want to see StyleIslam as a contemporary expression of the Islamic identity. The message of Islam hasn't changed for thousands of years. Only the instruments with which it is communicated vary according to the ages. As somebody hailing from the world of art, I must assume my personal responsibility of communicating Islam in the sphere of art. StyleIslam has turned out to be my experience of living with my Muslim identity. We are Muslims and have nothing to hide. We can proudly carry our message on our chest."

He underscored that Muslims in Europe made a grave mistake after the Sept. 11 attacks by sort of withdrawing into themselves as a community, adding that they had should have open-heartedly been representing Islam in European societies. He also noted that 95 percent of reactions they received were positive, and that most people were very surprised to see how such serious messages could be communicated in a very humorous fashion. "Most non-Muslims think that humor is foreign to Muslims. We will continue resisting the hateful attacks on Islam with our art and by producing new and appropriate designs," he remarked, noting that the reason they wrote the messages in English was a willingness to reach a greater number of people.

He also said that they would soon start using other languages such as French, Spanish and Turkish when they penetrate the markets in these countries. "Our non-Muslim customers are mostly intellectuals who support and approve of this self-confident initiative of Muslims. Our target audience is people between 15 and 50. The 25 items in our product line have their highest demand in Germany, Austria and the Benelux countries. We will include some never-before-tried designs in our collection next year," Kesmen revealed. He stressed that they wanted to initiate a new movement by combining street style with Islamic patterns.

Kesmen and his design team donate 1 euro for each item sold to support African children orphaned by AIDS.

Credit: http://www.todayszaman.com/




|

Read Users' Comments ( 1 )

23 artis bankrup

Ada antara artis terbabit berstatus bankrap sejak 20 tahun lalu dan diperintah membayar balik hutang secara ansuran, manakala sebahagian lagi bakal menghadapi tindakan tegas apabila hanya membayar RM50 untuk beberapa bulan seperti diarahkan mahkamah sebelum melesapkan diri.

Artis terbabit antara 275 individu daripada sektor hiburan yang diisytiharkan muflis. Kebanyakan mereka dikenal pasti sebagai artis terkenal dan diisytihar bankrap kerana gagal menjelaskan hutang selepas membuat pinjaman untuk perniagaan atau membeli kenderaan.

Mendedahkan perkara itu, Ketua Pengarah Insolvensi, Datuk Abdul Karim Abdul Jalil, berkata 10 daripada artis terbabit diisytihar bankrap selepas gagal membayar pinjaman sewa beli kenderaan, pinjaman perniagaan (enam), menjadi penjamin korporat (tiga), kad kredit (dua) dan masing-masing seorang gagal melunaskan hutang pinjaman rumah serta tidak membayar cukai pendapatan.

Beliau berkata, daripada 23 selebriti tersohor itu, 12 memberi kerjasama baik, tujuh lagi ‘tenggelam timbul’ manakala empat langsung tidak nampak batang hidung, menyebabkan tindakan tegas terpaksa diambil sama seperti individu bankrap lain.

Sehubungan itu, katanya, MdI bercadang ‘melawat’ artis terbabit pada bila-bila masa selepas mereka dilihat terlalu culas, malah tidak pernah hadir berbincang dengan jabatan itu untuk merancang pembayaran semula hutang sebelum ini sehingga diisytiharkan bankrap oleh mahkamah.

“Di sektor sukan pula, ada 81 atlit yang kami perlu tadbir manakala sektor hiburan seramai 275 orang diisytiharkan muflis,” katanya ketika ditemui di pejabatnya, di sini.

Abdul Karim berkata, selain sektor hiburan, pihaknya mengenal pasti beberapa golongan yang diisytiharkan bankrap terdiri daripada kakitangan awam, swasta, profesional, bekerja sendiri, perniagaan, pelajar, pesara dan ahli sukan.

“Kami akan kesan untuk ‘bertanya khabar’ jika mereka masih enggan hadir berbincang. Jabatan bukan mahu menganiayai atau menyusahkan orang, sebaliknya ambil pendekatan memudahkan keadaan serta berharap sepenuh kerjasama supaya status bankrap itu boleh ditamatkan.

“Beri kerjasama dan berbincang dengan jabatan, kami akan cuba buat peraturan setakat mana dan selama bila mereka boleh melangsaikan pembayaran. Ini penting sebab kami hendak menjaga kepentingan awam, pihak pemberi hutang, mendidik mengenai kewangan dan moraliti perniagaan, sekali gus membantu kerajaan membangunkan sektor ekonomi,” katanya.

Menjelas lanjut mengenai peranan MdI, Abdul Karim berkata, jabatan berperanan memberi nasihat dan membantu individu muflis keluar daripada kebankrapan menyebabkan kerjasama mereka amat diperlukan.

“Seseorang hanya akan diisytihar bankrap dengan perintah mahkamah dan selepas itu secara automatik semua harta mereka kecuali perkakasan kerja dan pakaian keluarga yang bernilai tidak lebih RM5,000 diletak hak kepada Ketua Pengarah Insolvnesi (KPI) untuk dijual dan hasilnya diagih kepada pemiutang kerana diandaikan seseorang itu tidak dapat mengurus kewangan dengan baik.

“KPI berperanan mentadbir dan memantau perilaku si bankrap dan di sini penguatkuasaan dilakukan jika gagal membayar mengikut perjanjian atau melakukan jenayah seperti meminjam lebih RM1,000 tanpa memberitahu status muflis, menyorok atau memindahkan harta dan mempunyai niat tidak mengisytiharkan harta kepada Ketua Pengarah Insolvnesi,” katanya.

Bagaimanapun, terdapat situasi kelonggaran diberikan seperti individu bankrap hilang upaya, menghidap penyakit kronik dan tidak bekerja kerana KPI ada budi bicara melepaskan mereka daripada kebankrapan, tetapi tertakluk kepada kriteria tertentu.

Abdul Karim berkata, individu yang diisytiharkan bankrap perlu hadir ke Jabatan Insolvensi yang mentadbir kes kebankrapan mereka kerana kegagalan berbuat demikian boleh menyebabkan tindakan undang-undang boleh diambil. Seseorang bankrap atau muflis tertakluk kepada beberapa sekatan, umpamanya tidak boleh membuat pinjaman lebih RM1,000 tanpa memaklumkan kepada pemberi pinjam bahawa dia seorang bankrap, tidak boleh membuka akaun bank kecuali penerimaan gaji, harta termasuk simpanan di bank, simpanan Tabung Haji manakala pelaburan mana-mana skim akan ditahan serta diambil bagi tujuan pembayaran hutang kepada pemiutang serta tidak boleh menjadi presiden apa-apa persatuan.

Selain itu, individu terbabit tidak boleh bekerja dengan syarikat dipunyai sanak-saudara, hanya boleh bekerja dalam bidang tertentu, tidak boleh dilantik menjadi pengarah syarikat kecuali dengan kebenaran KPI dan disekat ke luar negara terutama melancong kecuali dengan kebenaran KPI.

“Kami bagaimanapun memberi kelonggaran untuk menunaikan ibadat haji dan umrah sekali saja sepanjang tempoh kebankrapan. Ramai salah faham mengenai tanggungjawab MdI menyebabkan mereka marah, tetapi kami melindungi mereka daripada diganggu pemiutang berikutan segala pentadbiran harta diambil alih MdI.

“Kami juga melindungi masyarakat daripada individu bankrap yang menipu dan membantu golongan jujur yang mahu melangsai hutang, tetapi tidak mempunyai kemampuan membayar. “Sehubungan itu, saya menasihatkan individu muflis supaya bekerjasama dengan kami menyelesaikan masalah mereka kerana kita bukan mahu menyusahkan, sebaliknya membantu mereka membina hidup baru,” katanya.


Sumber: Metro Online (5/2/2010)



|

Read Users' Comments ( 0 )

Jentera Modenas??


Salam.

Aduh, tengah aku menggodek-godek internet aku terjumpa beberapa keping foto motor Modenas ni. Kalau motor Modenas biasa-biasa cam Kriss, Jaguh, X-Cite, GT dan CT tu aku tak heran. Tapi kali ni motor yang aku tengok ni seiras dengan motor Aprilia RS125 yang satu ketika dulu pernah digunakan oleh Valentino Rossi (rider peberet aku).

Dalam hati aku hanya mampu berkata, kalau betul Modenas dapat keluarkan model macam ni mesti gempak punya. Mana ada lagi dalam sejarah Modenas keluarkan model camni untuk versi jalanan. Setahu aku Modenas pernah buat 100 bijik je kot superbike tu pun sebab nak sertai Kejohanan Superbike Dunia (WSB).


So harapan aku, mudah-mudahan akan ada effort kerajaan untuk lancarkan model seperti ni dengan brand Modenas. Biar geng-geng motor Jepun rasa gentar sket. Hahaha.

Support barang buatan Malaysia!!

Kredit: funtastickodesign.wordpress.com / qcql.com




|

Read Users' Comments ( 0 )

Time for Miracles



Adam lambert - Time for Miracles


It's late at night and I can't sleep
Missing you just runs too deep
Oh I can't breathe thinking of your smile

Every kiss I can't forget
This aching heart ain't broken yet
Oh God I wish I could make you see
Cuz I know this flame isn't dying
So nothing can stop me from trying

Baby you know that
Maybe it's time for miracles
Cuz I ain't giving up on love
You know that
Maybe it's time for miracles
Cuz I ain't giving up on love
No I ain't giving up on us

I just wanna be with you
Cuz living is so hard to do
When all I know is trapped inside your eyes

The future I cannot forget
This aching heart ain't broken yet
Oh God I wish I could make you see
Cuz I know this flame isn't dying
So nothing can stop me from trying

Baby you know that
Maybe it's time for miracles
Cuz I ain't giving up on love
You know that
Maybe it's time for miracles
Cuz I ain't giving up on love
No I ain't giving up on us

Baby can you feel it (feel it)
You know I can hear it (hear it)
So can you feel me feel you....

You know it's time....

Baby you know that
Maybe it's time for miracles
Cuz I ain't giving up on love
You know that
Maybe it's time for miracles
Cuz I ain't giving up on love

You know I ain't giving up on us
You know I ain't giving up on
Oh I ain't giving up on us


|

Read Users' Comments ( 0 )